Як підписати декларацію з лікарем? Інструкція покроково
У Клішковецькій сільській об"єднаній територіальній громаді діє Центр надання первинної медико-санітарної допомоги, у складі якого є дві амбулаторії загальної практики сімейної медицини в селі Клішківці (3 сімейні лікарі і 1 педіатр) і селі Поляна (1 сімейний лікар) та ФАП у селі Млинки.
З січня 2018 року в Україні почала діяти медична реформа. Тепер кожному треба обирати собі сімейного лікаря та педіатра, щоби підписати з ними декларації про медичне обслуговування. До сільської ради почали звертатися громадяни за роз’ясненнями перших дій обслуговування у медичних закладах, адже лікарі вже складають списки майбутніх пацієнтів. Що робити під час проведення реформи первинної ланки медицини – на етапі до 1 липня 2018 року – далі у рекомендаціях правозахисників покроково.
Крок 1. Людина обирає собі лікарів. У разі, якщо в найближчій до місця проживання немає потрібного спеціаліста, ви можете йти туди, де він є. Обраний лікар та, відповідно, цей заклад, за законом будуть отримувати бюджетні кошти за ваше лікування. Бажано зробити це до 1 липня 2018 р.
У разі, якщо вас влаштовує сімейний лікар та педіатр, то ви можете і далі обслуговуватися у них, але обов’язкова умова – підписання угоди (декларації) з відповідним спеціалістом.
Ви можете змінити спеціаліста, обравши нового за рекомендаціями друзів, рідних та знайомих. Обмежень щодо місця проживання немає, тобто не обов’язково обслуговуватися поряд з домом. Якщо вам буде комфортніше спілкуватися з лікарем з іншого району – це ваша особиста справа.
Тривалість часу, протягом якого потрібно укласти угоду з лікарем, не обмежується, а змінити спеціаліста ви можете в будь-який час протягом першого року обслуговування. Надалі запланована можливість зміни спеціаліста раз на рік.
Увага: надавачам медичних послуг забороняється відмовляти у прийнятті декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу, та веденні пацієнта, зокрема, на підставі наявності у пацієнта хронічного захворювання, його віку, статі, соціального статусу, матеріального становища, зареєстрованого місця проживання тощо, крім випадків, передбачених законодавством.
Крок 2. Після того, як ви обрали спеціаліста, треба прийти до реєстратури медичного закладу, де він працює.
Документи, які потрібні для укладення угоди:
- для оформлення дорослих: паспорт та ідентифікаційний код;
- для оформлення дитини: свідоцтво про народження, паспорта, ідентифікаційні коди обох батьків.
Крок 3. У відповідному медичному закладі ви надаєте документи для оформлення декларації з обраним спеціалістом. Треба ретельно перевірити дані в декларації та підписати її. Передбачене також підтвердження заключення угоди за допомогою смс-повідомлення на номер пацієнта (може відбуватися не одразу, за опануванням змін під час проведення медичної реформи).
Крок 4. Після підписання документів лікарем, пацієнт повинен забрати свій примірник. Надалі передумовлено ваше обслуговування саме тим спеціалістом, якому ви довіряєте своє здоров’я.
Звертаємо вашу увагу, що скористатися допомогою спеціалізованого лікаря після запровадження реформи можна буде лише після консультації лікаря первинної ланки.
Якщо раніше існувала можливість відразу звернутися до вузькопрофільного спеціаліста, тепер отримати його послуги безоплатно можна лише за направленням сімейного лікаря. Якщо лікар первинної ланки не має достатньої кваліфікації чи устаткування для допомоги пацієнту або вирішив, що потрібна допомога вузькопрофільного спеціаліста, він надає хворому направлення. Лише за направленням можливе безоплатне отримання вторинної (спеціалізованої), третинної (високоспеціалізованої), паліативної медичної допомоги або медичної реабілітації. Якщо ж пацієнт не погодиться з рішенням свого сімейного лікаря та звернеться самостійно до потрібного спеціаліста, йому доведеться сплатити за надані медичні послуги самостійно.
За кожного пацієнта, з яким лікар уклав угоду, він буде отримувати гроші. Наприкінці року, у разі виконання певних умов, йому будуть нараховуватися відповідні бонуси.
За даними МОЗ, за кожного пацієнта лікар отримуватиме певну суму на рік. Ця сума покриватиме лише базовий набір послуг первинної медичної допомоги, який складається з профілактики (регулярних оглядів), лікування всіх простих захворювань, які не вимагають залучення інших спеціалістів та подальше направлення на обстеження чи до лікарів вузької спеціалізації, якщо лікар первинної ланки не може самостійно вилікувати пацієнта. Чим більше людей буде обслуговувати лікар за укладеними деклараціями, тим більше він буде отримувати зарплатню. Теоретично, при 2 тисячах угод (максимальна дозволена кількість), лікар може мати зарплату в 35 тисяч на місяць.
Що заплановане надалі?
Дані про пацієнтів будуть внесені до Єдиного електронного реєстру пацієнтів. Він буде мати назву eHealth та повинен запрацювати вже з квітня. Заплановане, що в цьому реєстрі зберігатиметься уся інформація про пацієнта і лікаря, за яким він закріплений. Порядок функціонування електронної системи охорони здоров’я затверджується Кабінетом Міністрів України з урахуванням вимог законодавства про захист персональних даних. Доступ до даних про пацієнта, що містяться в електронній системі охорони здоров’я, можливий лише у разі отримання згоди такого пацієнта (його законного представника) у письмовій формі або у формі, що дає змогу зробити висновок про надання згоди. Без згоди доступ до інформації про пацієнта можливий у випадках:
- наявності ознак прямої загрози життю пацієнта;
- за умови неможливості отримання згоди такого пацієнта чи його законних представників (до часу, коли отримання згоди стане можливим);
- за рішенням суду.
Підписуючи декларацію про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу, пацієнт (його законний представник) надає згоду на доступ до даних про нього, що містяться в електронній системі охорони здоров’я, такому лікарю, а також іншим лікарям за його направленням у межах, необхідних для надання медичних послуг такими лікарями.
У перспективі уся медична документація буде електронною, а записатися на візит до лікаря можна буде онлайн. Також завдяки e-Health пацієнти зможуть відслідковувати наявність у конкретних лікарнях безкоштовних ліків.
За словами експертів, надалі реформа передбачає створення Національної закупівельної агенції, яка буде посередником між державою, надавачами послуг (тобто медичними закладами й лікарями) та громадянами. Саме ця установа має стати головним розпорядником бюджетних призначень на підставі укладених договорів про медичне обслуговування населення. Це прототип Фонду загальнообов’язкового державного соціального медичного страхування.
Надалі під час медичної реформи запланована реорганізація державних та комунальних закладів охорони здоров’я в казенні підприємства та комунальні некомерційні підприємства задля можливості бути автономними та самостійно розпоряджатися своїм бюджетом. Вони зможуть залучати кошти приватних фондів, благодійних та громадських організацій, укладати угоди з лікарями.
Правова база: Закон України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення" від 19 жовтня 2017 року.